domingo, 29 de noviembre de 2009

4. Avaluació de recursos

Benvinguts/des a la quarta entrada,
La WebQuest que el nostre grup va elaborar és: La vida es el arte del encuentro.
Els material formatiu que vam incloure dins la webquest està dirigit a alumnes d’educació secundaria, amb l’objectiu de treballar la diversitat cultural i la interculturalitat. Les activitats que proposem es troben dirigides a fomentar l’aprenentatge i el coneixement de les diferents cultures, on la cultura s’entén com un ens obert i en constant interrelació. Mitjançades per les TIC, i fent servir les eines que ofereix l’entorn virtual, proposem diferents tasques que permeten que els alumnes potenciïn la seva actitud crítica i pensament reflexiu, convidant-los a discriminar, detectar i qüestionar missatges i actituds que generen conflicte i intolerància dins la nostra societat, des d’una actitud d’enteniment, tolerància, respecte i valoració de les diferències.
Les webquest es basen en potenciar la col·laboració i el descobriment, amb l’objectiu de que l’alumnat realitzi tasques reals i motivadores i on és el propi alumne, com actor principal, qui desenvolupa l’activitat de manera activa, així doncs, l’activitat i la informació adquirida mitjançant el treball en grup es transforma en un nou coneixement més complex, i on el professor pren el paper de guia i mediador. Per tant veiem que resulta una eina molt adient per incidir en el procés d’ensenyament-aprenentatge, especialment per poder intervenir en contextos educatius sobre problemàtiques pròpies del contacte entre cultures, d’una banda tenim que l’alumne es situa com a part i membre d’un grup i des d’una posició d’iguals te lloc el diàleg, l’intercanvi i la negociació, eines imprescindibles per resoldre conflictes i un bon punt de partida per treballar la interculturalitat. D’altra banda la interculturalitat fa referència a la interacció entre cultures, on totes les cultures son considerades com a iguals, i és mitjançant el diàleg, l’enteniment de l’altre, el respecte i l’escolta mútua que s’afavoreix la integració i la convivència entre les diferents cultures. Per tant veiem que mitjançant el treball grupal que s’ha de dur a terme en les propostes de les webquest relacionades amb treballar la interculturalitat es promouen tots aquests valors.

La importància de saber catalogar recursos radica en el fet de poder valorar si l’ús d’aquest s’adequa o no als objectius educatius que es volen assolir. Analitzant els continguts del recurs podrem veure quin tipus de coneixement i centres d’interès treballa, si aquests es corresponen a l’àrea curricular on es troba ubicat, els destinataris i nivell educatiu a qui va dirigit, els valors que fomenta, les principals aportacions educatives del recurs, les activitats que es proposen, d’aquesta manera podrem considerar o no la utilitat del recurs pels nostres objectius així com si disposem de les eines tecnològiques i/o audiovisuals necessàries per treballar les activitats al centre educatiu.

Respecte a que m’ha aportat dur a terme la PAC2 i la PAC3, d’una banda saber crear recursos, com ara una webquest, d’altra banda saber discriminar quin tipus de continguts son els adequats en dependència del nivell educatiu i context al qual es dirigeix les activitats que es proposen i l’objectiu que es vol assolir amb la realització de les tasques. Hem vist que els aspectes pedagògics que es poden adoptar vers la interculturalitat poden estar orientats en diferents nivells depenent de la finalitat i objectius de les activitats, tot i així si el que es pretén es incloure la interculturalitat dins el currículum educatiu, s’ha de partir d’un model d’educació intercultural fort, on es fomenti una transformació cultural que permeti la creació de nous llenguatges i codis culturals.

Fins la propera entrada,
Mon

No hay comentarios:

Publicar un comentario